Naše příroda - ukázkové číslo - 1/2013 - page 77

– 77 –
Pokusy
:
Může se kámen rozpustit?
Hry
:
Hmatovka
Hry
:
Kamenné pexeso
Cílem pokusu je zjistit chemické vlastnosti vápence a pochopit souvislosti vzniku jeskyní.
Pomůcky
: Ocet, několik druhů kamenů – mezi nimi vápenec nebo i školní křída, misky.
Postup
: Do misek s octem položíme nejrůznější horniny a pozorujeme, jestli nastane nějaká
změna. U vápencových hornin (vápenec, křída, travertin) pozorujeme šumění (unikají bublin-
ky oxidu uhličitého) a dochází k rozpouštění vápence vlivem kyseliny octové. Pokud necháme
horniny v octě několik dní, u misky s vápencem budeme pozorovat zpětnou krystalizaci na stě-
nách misky nebo na vložené větvičce.
Cílem této aktivity je rozvoj jemné motoriky a spolupráce dětí.
Pomůcky
: Kameny různých velikostí (5–10 podle věku), šátky do dvojic.
Postup
: Děti pracují ve dvojicích, jeden má zavázané oči a snaží se seřadit kameny po hmatu
od nejmenšího po největší. Druhý žák kontroluje správnost a pomáhá „nevidoucímu“, pak si
role vymění.
Pomůcky
: 20 stejných papírových kra-
biček cca 10 x 10 x 3 cm, které si děti
vyrobí ze čtvrtky papíru, deset dvojic
kamenů stejného druhu, které je mož-
né na první pohled odlišit.
Postup
: Děti si sednou do kru-
hu a na podlahu rozloží dvacet ka-
menů, které přikryjeme krabička-
mi tak, aby nebyly vidět. Pak jedno
dítě po druhém odkrývá vždy dvě
krabičky a snaží se vytvořit dvojici.
Tato aktivita je vhodná pro skupinu
do 10 dětí, pokud chceme pracovat
se třídou, musíme použít více sad. Můžeme ji propojit s poznáváním druhů hornin a minerá-
lů, pokud máme vhodné druhy ve školní sbírce. Vyrobené krabičky pak můžeme využít k vý-
stavě hornin a minerálů.
1...,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76 78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,...92
Powered by FlippingBook